تبلیغات
دین وزندگی - فکر کن دنیا دو خدا داشت!
در این طبیعت بی همتا تنها کافی است سری بچرخانیم تا «نظم» را تک تک ابعادش ببینیم. به نظر شما می شود این دنیا با این نظم را با دو خدا تصور کرد؟ بیایید با تفکر در طبیعت، خدا را بشناسیم.

لَوْ كَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا یَصِفُونَ

«اگر در آنها [=زمین و آسمان] جز خدا، خدایانى [دیگر] وجود داشت قطعا [زمین و آسمان] تباه مى شد پس منزه است خدا پروردگار عرش از آنچه وصف مى كنند» (سوره النبیاء: آیه 22).

خداوند در این آیه از قرآن، می‌خواهد با استدلالی به انسان‌ها این مطلب را بفهماند که با تدبر و تفکر در طبیعت، این نکته را درک خواهند کرد که تنها خدای واحد است که مدبر و هدایت کننده این جهان است، بنابراین تنها خداوند است که شایسته پرستش و عبادت است.

خلقت جهان

در این آیه چند نکته وجود دارد که سعی خواهیم کرد به بررسی آنها بپردازیم:

1- برهان نظم

2- برهان تمانع

3- تنها خدای واحد می‌تواند مدبر این جهان باشد. (یعنی نمی‌توان فرض کرد که این جهان خود به خود اداره می‌شود یا اینکه علاوه بر خدا، خدایان دیگری نیز وجود دارند که جهان را اداره می‌کنند).

 

برهان نظم

برهان نظم که گاهی از آن به عنوان برهان غایی نیز یاد می‌شود؛ یعنی اینکه اموری در یک مجموعه واحدی به شکلی منظم کنار هم قرار بگیرند که از مجموع آنها یک هدف و یا غایتی دیگر نتیجه شود.

آیت الله سبحانی نظم را اینگونه تعریف می‌کنند: «نظم یك نوع رابطه هماهنگ میان اجزای یك مجموعه برای تحقق یافتن هدف مشخصی است، به گونه ای كه هر جزئی از اجزای مجموعه، مكمّل دیگری بوده و فقدان هر یك سبب می شود كه مجموعه هدف خاص و اثر مطلوب را از دست بدهد».

همانطور که خداوند در آیه 22 سوره انبیاء بیان می‌کند، اگر جهان دو مدبر و دو نظم دهنده می‌داشت، از هم فرو می‌پاشید؛ چرا که قوانین طبیعت طوری تنظیم یافته‌اند که کوچکترین اختلافی در آن قوانین باعث می‌شد که ما جهان کنونی را شاهد نباشیم

به عنوان مثال قطعات ماشین را در نظر بگیرید؛ این قطعات به شکل دقیق و منظم به گونه‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند که باعث می‌شوند ماشین خوب کار کند، حالا اگر یکی از این قطعات در جای خودش قرار نداشت و یا خراب می‌شد؛ مطمئنا ماشین هم از کار می‌افتاد. بنابراین همانطور که انسان از دقیق کار کردن ماشین اینطور استدلال می‌کند که این ماشین حتما باید طراح و خالقی داشته باشد که در حالی که عالم است، قدرت توانایی ساخت این ماشین را نیز داشته باشد؛ به همین شکل برهان نظم نیز می‌خواهد این مطلب را اثبات کند که نظمی که در جهان طبیعت مشاهده می‌کنیم؛ آمدن روز از پی شب و آمدن شب از پی روز، به ترتیب قرار گرفتن فصول در کنار هم و . . . نشاندهنده این است که این جهان را طراحی دانا و توانا آفریده است.

اما ممکن است کسی این مسئله را مطرح کند که علاوه بر خدای واحد، خدایان دیگری نیز هستند که با هم این جهان را به نظم در آورده‌اند؛ همانطور که مشرکان شریک‌هایی را برای خدا می‌پنداشتند و قائل به خدای خورشید و ستاره و ماه بودند.

در واقع خداوند در این آیه از قرآن در مقابل این گروه از افراد استدلال می‌کند که تنها خدای واحد وجود دارد و تنها خداوند مقتدر و توانا است که باعث می‌شود جهان به این شکل منظم و دقیق کار کند. چرا که در غیر اینصورت جهان نمی‌توانست به این شکل کار کند. فیلسوفان این برهان را برهان تمانع نامیده‌اند.

 

برهان تمانع

تعریف برهان تمانع: اگر دو واجب‌الوجود ـ هرکدام با صفات خاص خود ـ فرض شود و نیز فرض شود یکى بخواهد در جهان آفرینش چیزى را محقّق سازد و دیگرى ضد آن را اراده کند ـ مثلا یکى گردش فلک را اراده کند و دیگرى سکون آن را، یا یکى حیات کسى را اراده کند و دیگرى مرگ او را ـ واقع از سه‌صورت خارج نیست یا اراده هر دو عملى مى‌شود یا اراده هیچ یک یا تنها اراده یکى از آن‌دو و هر سه صورت باطل است، زیرا صورت نخست مستلزم اجتماع دو ضد است، و صورت دوم نفى قادر بودن هر دو و صورت سوم نفى قادر بودن خدایى که اراده‌اش عملى نشده است، پس در جهان بیش از یک خدا وجود ندارد.

خداشناسی

حالا فرض کنید جهان طبیعت دو خدا دارد، و فرض کنید قصد دارند جهان را خلق کنند و آن را نظم دهند؛ از آنجا که خدا تمام صفات کمال را داراست، هر کدام سعی خواهند کرد بهترین جهان ممکن را به نظم در بیاورند. اما چون دو خدا وجود دارد که هر دو کامل هستند نمی‌توان فرض کرد که هر دو یک جهان یکسان را خلق کنند، بنابراین هر کدام جهانی را خلق می‌کنند که واجد مشخصه‌ای باشد که دیگری آن را ندارد. در نتیجه جهان، جهان ناقصی خواهد بود و مطمئنا آن نظمی که ما اکنون آن را مشاهده می‌کنیم، وجود نخواهد داشت.

بنابراین همانطور که خداوند در آیه 22 سوره انبیاء بیان می‌کند، اگر جهان دو مدبر و دو نظم دهنده می‌داشت، از هم فرو می‌پاشید؛ چرا که قوانین طبیعت طوری تنظیم یافته‌اند که کوچکترین اختلافی در آن قوانین باعث می‌شد که ما جهان کنونی را شاهد نباشیم.

 برای مثال استیون هاکینگ نویسنده و فیزیکدان برجسته انگلیسی می‌گوید: «اگر نرخ انبساط یک ثانیه پس از خلقت، حتی به اندازه یک درصدهزار میلیون میلیون کمتر بود، جهان پیش از آنکه به اندازه کنونی برسد از هم فرو می پاشید».

بنابراین تنها خدای واحد است که خالق و نظم دهنده این جهان است و تنها خدای واحد و یکتا است که این جهان را اداره می‌کند.




طبقه بندی: مطالب دینی،

تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393 | 01:05 بعد از ظهر | نویسنده : عارف خوش نظر | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.