تبلیغات
دین وزندگی - بالاتر از دروغ گناهى نیست‏

بالاتر از دروغ گناهى نیست‏

سخنى از على (ع)
امیرالمؤمنین فرمود: (لا سوء أسوء من الكذب؛ بدیى از دروغ بدتر نیست.) وصى رسول (ص) زشتى دروغ را قطعى دانسته، بلكه بر آن افزوده كه زشت‏تر از دروغ، گناهى نیست.
زشتى و ناپسندى دروغ، نزد همه كس مسلم مى‏باشد، مجهولى كه در این میان موجود است، مقدار زشتى و بدى دروغ است كه شهسوار ایمان از آن پرده برداشته و آن را بالاترین زشتى‏ها گفته است؛ بنابراین مقدار زشتى دروغ نامحدود مى‏باشد و ناپسندى آن اندازه ندارد. همچنان كه بالاتر از سیاهى رنگى نیست، بالاتر از دروغ هم گناهى نه.
چرا؟
در این جا پرسشى پیش مى‏آید كه چرا زشتى دروغ از گناهان دیگر بیش‏تر است؟ شاید یكى از نكته‏هاى سخن على (ع) این باشد كه بیش‏تر گناهان یا از شهوت بر مى‏خیزد یا از غضب و هر كدام را كه گناه‏كار مرتكب شود، لذتى خیالى و موقتى خواهد برد. گناهى را كه بر اثر شهوت و خواهش دل مرتكب مى‏شود، لذتى به او مى‏دهد و گناهى را كه بر اثر خشم و غضب مرتكب مى‏شود، از لذت انتقام برخوردار مى‏گردد.
ولى دروغ، خود به خود، لذتى ندارد و كار بیهوده‏اى است. بر اثر آن، نه به خواسته دل مى‏رسد و نه آتش انتقام را خاموش مى‏كند، بلكه گناهى است شوم و بى خاصیت، هر چند دروغ گو براى دروغ خاصیتى مى‏پندارد و آن پرده‏اى است كه بدان وسیله، روى نقایص و گناهان خویش مى‏كشد، ولى اشتباه او همین است، زیرا حقیقت، آشكار خواهد شد و زیر پرده نخواهد ماند، دروغى كه هیچ گونه لذتى براى آن تصور نمى‏شود و دروغ گو براى دروغش نمى‏تواند هیچ گونه عذرى بتراشد، در صورتى كه دروغ براى او شومى در جهان را خواهد آورد؛ پس سزاوار است كه بالاتر از آن گناهى نباشد.
شاید نكته دیگر سخن على این باشد كه دروغ، دروغ مى‏زاید. دروغ، راه را براى زشتى‏ها باز مى‏كند. دروغ سپر جنایات قرار مى‏گیرد و دروغ گو را بر اثر ارتكاب گناه دلیر مى‏كند. دروغ نه تنها خودش گناه است، بلكه گناه در پى دارد، ولى گناهان دیگر خودشان مى‏باشند و بس. گناه‏كار پس از ارتكاب گناه، پشیمانى به وى دست مى‏دهد كه ممكن است موجب توبه‏اش بشود، ولى دروغ گو، پس از دروغ، خود را موفق‏تر مى‏بیند و براى دروغ دیگر آماده‏تر مى‏شود (آرى مار جز مار نیارد.) سخنى دیگر از على (ع) لَا یَصْلُحُ مِنَ الْكَذِبِ جِدٌّ وَ لَا هَزْلٌ وَ لَا أَنْ یَعِدَ أَحَدُكُمْ صَبِیَّهُ ثُمَّ لَا یَفِیَ لَهُ إِنَّ الْكَذِبَ یَهْدِی إِلَى الْفُجُورِ وَ الْفُجُورَ یَهْدِی إِلَى النَّارِ وَ مَا یَزَالُ أَحَدُكُمْ یَكْذِبُ حَتَّى یُقَالَ كَذَبَ وَ فَجَرَ وَ مَا یَزَالُ أَحَدُكُمْ یَكْذِبُ حَتَّى لَا یَبْقَى فِی قَلْبِهِ مَوْضِعَ إِبْرَةٍ صِدْقٌ فَیُسَمَّى عِنْدَ اللَّهِ كَذَّابا.
پیشواى بزرگ بشر، امیرالمؤمنین (ع) در این سخنان زرین، بشر را به چند چیز راهنمایى فرمود كه همه درباره دروغ است.
نخست آن كه، دروغ جدى و دروغ شوخى، هیچ كدام پسندیده نیست كسى كه مى‏خواهد سروكارش با گفتار نیك باشد و از راستان به شمار آید، بایستى از دروغ، خواه جدى باشد و خواه شوخى، بپرهیزد. دروغ شوخى نبایستى كوچك شمرده شود، دروغ شوخى، دروغ گو را به سر منزل دروغ جدى مى‏كشاند.
دیگر آن كه پدرى كه داراى فرزندانى است، نبایستى به فرزند وعده‏اى بدهد كه بدان وفا نكند؛ این كار، پدر را نزد فرزند، سبك و بى ارزش مى‏سازد و سرمشقى براى فرزند مى‏شود كه دروغ گویى را بیاموزد. پدر نباید كسى باشد كه موجود دروغ گویى را ایجاد كرده و به جامعه تحویل دهد.
دنباله‏هاى دروغ‏
سپس امام به شومى‏هاى دروغ اشاره مى‏كند. در سومین مطلب چنین مى‏گوید: سرانجام دروغ، پرده‏درى است و سرانجام پرده درى آتش دوزخ است.
ابلیس در آغاز، دروغ گو را گول مى‏زند و به وى مى‏گوید: این گناه را مرتكب شود و اطمینان داشته باشد كه كسى از آن آگاه نخواهد شد و اگر هم به گوش كسى رسید، چاره‏اش انكار است و بدین وسیله هراس دروغ گو را از گناه مى‏برد تا یك یك گناهان را مرتكب مى‏شود؛ دیگر حیایى و شرمى در او نمى‏ماند و از هیچ گناهى، ابایى ندارد. آیا پرده‏درى جز این مى‏باشد؟ سرانجام پرده‏درى، آتش دوزخ است.
دام شیطان‏
از این سخن دانسته شد كه دروغ، یكى از دام‏هاى شیطان است. شیطان با دروغ، افراد بشر را شكار مى‏كند و آن‏ها را تحت اختیار خود قرار مى‏دهد. هر چه شیطان مى‏خواهد باید بكنند، چون اختیارى از خود ندارند و در برابر شیطان، مسلوب الاراده گردیده‏اند. شیطان كسانى را كه زبانشان را تصرف كرده، گوش و چشمشان را تصرف كرده، دست و پایشان را تصرف كرده، مغزشان را پایگاهى براى نیروى شیطانى خود قرار داده، چنین كسانى را آلت خود قرار مى‏دهد و به سراغ پاك دلانى دیگر مى‏فرستد. تا آن‏ها را به دام آورند و این روش، پیوسته تكرار می ‏شود.





طبقه بندی: مطالب دینی،

تاریخ : سه شنبه 9 اردیبهشت 1393 | 03:19 بعد از ظهر | نویسنده : عارف خوش نظر | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.